Whitepaper: Hoe het uitbesteden van fulfilment kan leiden tot meer omzet. 

Webshop automatisering door order- en shipment synchronisatie met Koninklijke Oosterberg

Geschreven door: Anne Kruger, marketing afdeling Notive

juni 28, 2021

Als je een webshop hebt of wilt starten, zul je een opslagplaats nodig hebben voor je producten. Dit kost geld en als je wilt opschalen zul je ook een steeds grotere ruimte moeten huren. Daarnaast moet je ook kosten in rekening brengen voor het verzendproces. Het is daarom een mooie uitkomst als je dit kan overdragen aan een partij die jouw producten beheerd en verzend. Nog mooier, als die partij meteen alle orderinformatie krijgt van de producten die je hebt verkocht.

Maar wat moet je doen als je het systeem van jouw webshop niet kunt aansluiten op het systeem van het bedrijf wat het verzendproces van jouw producten verzorgt? Je wilt natuurlijk wel dat deze systemen met elkaar gaan communiceren, zodat je niet alle orderinformatie handmatig over hoeft te zetten wat tijd en geld scheelt.
Dan komen wij als internetbureau om de hoek kijken.
Bij Notive zijn we gespecialiseerd in het koppelen van systemen om processen te automatiseren. Om deze 2 systemen met elkaar te laten communiceren, is het bouwen van een API-koppeling nodig. Dit is het communicatie stuk tussen de webshops en je bedrijfssoftware die data ophaalt van het ene naar het andere systeem. Via de API-koppeling kun je dus de webshops automatiseren door order- en shipment synchronisatie en zo hoef je niet meer handmatig alle bestelinformatie bij te houden.

Kevin, back-end developer bij internetbureau Notive vertelt: “Voor Koninklijke Oosterberg hebben we een compleet platform ontwikkelt. Dit hebben we gedaan, omdat klanten van Oosterberg hun order data met hen wilde koppelen en hun systeem dat niet toeliet. De software van de webshops die klanten gebruiken is namelijk een andere software dan wat Oosterberg gebruikt. We moesten dus op zoek naar een manier om alle data vanuit die klanten webshops te koppelen aan het systeem waar Oosterberg gebruik van maakt.”

Door de bouw van de plugins ofwel koppelingen voor verschillende e commerce platforms die de klanten van Oosterberg gebruiken houd je het dus heel makkelijk. Zij hoeven alleen een plugin te installeren en de rest wordt afgehandeld door het systeem. Klanten hoeven zo niet zelf iets te ontwikkelen of een paar duizend euro neer te leggen voor een koppeling, omdat je die dus zelf hebt gebouwd en klanten daar makkelijk op kunnen aansluiten. Zo worden alle verkopen vanuit de webshops door de API-koppeling doorgezet naar het systeem van Oosterberg waardoor zij gemakkelijk de verzending kunnen regelen.

Het diagram hieronder toont dat de informatie vanuit de middleware wordt doorgekoppeld naar externe platforms:

 

Het doel van een plugin is dus dat je al het werk van de klant wegneemt, maar wel de functionaliteit makkelijk aanbiedt. Zo weet je ook hoe de data uit verschillende klanten webshops binnenkomt. De plugin praat als het ware met de API-koppeling. Waar je eerst zelf die connectie en communicatie moest uitleggen via de API, doet de plugin nu alles voor je. Het is eigenlijk het bruggetje van de klant webshops naar Oosterberg.

Kevin vertelt: “Zo hebben we bij Notive al 1500 orders voor Oosterberg verwerkt met de gebouwde plugins voor 2 shops. Je stuurt de klant een zip bestand op, die installeren ze, ze voegen de API key toe en voila! Je hebt nauwelijks meer contact met de klant en als er een nieuwe functionaliteit bijgebouwd moet worden kunnen klanten dat aanvragen bij Oosterberg en dan kunnen wij dit erbij bouwen. Zo’n systeemintegratie is dus perfect voor webshops die hun verzendproces uit handen willen geven of juist gebruik willen maken van het robotsysteem”