Whitepaper: Hoe het uitbesteden van fulfilment kan leiden tot meer omzet. 

Koninklijke Oosterberg breidt logistieke dienstverlening uit

januari 21, 2021

Elektrotechnische groothandel Oosterberg is zich de afgelopen jaren gaan richten op logistieke dienstverlening aan derden binnen de elektrobranche. Daarin zijn succesvolle stappen gemaakt en nu is volgens Edwin Clijsen, commercieel logistiek adviseur bij Oosterberg, de tijd rijp om de bakens te verzetten naar branchevreemde sectoren.

“Onbewust zijn we in de loop der jaren heel bekwaam geworden in logistieke dienstverlening”, zegt Clijsen over deze stap van Oosterberg. In de lange bestaanshistorie is het familiebedrijf ooit begonnen met het handelen in piano’s en nu 128 jaar later is de onderneming doorgegroeid naar een groothandel in geavanceerde technische producten. Clijsen zegt hierover: “Daarbij komt dat we niet zozeer een groothandel zijn, als wel een servicegerichte dienstverlener met goede logistiek en een breed distributienetwerk.”

 

Grote volumes en verschillende maten

Oosterberg, dat in 2018 tijdens het 125 jarig jubileum het predicaat Koninklijk kreeg, is zich volgens Clijsen de afgelopen jaren steeds meer gaan toeleggen op logistieke dienstverlening. Reden hiervoor is dat de groothandel sterk is geworden in situaties, die net iets anders zijn, zoals de combinatie van lengtegoed en kleine pakketjes. “Dit is onze kracht en voor ons heel vanzelfsprekend, maar eigenlijk ook best bijzonder. Waar de meeste logistiek dienstverleners standaardiseren op kleingoed of juist grote pallets, kunnen wij beide. We hebben veel ervaring met grote volumes en verschillende maten.”

 

Verbreden van markt

Clijsen signaleert dat mede door de opkomst van webshops steeds meer business to business partijen op zoek gaan naar combinatie mogelijkheden om ook de consumenten rechtstreeks te bedienen. “In onze branche staat dit nog in de kinderschoenen ten opzichte van de algemene markt trend. Er liggen voor logistieke aanbieders kansen om B2B bedrijven te helpen in de transitie naar B2C, ook wel omnichannel genoemd. Echter dergelijke combinatie logistiek is nog niet zo eenvoudig in te richten.”

 

Shuttle systeem voor kleingoed 

Een grote investering waarmee Oosterberg zijn logistieke dienstverleningsactiviteiten een boost heeft gegeven is de installatie van een OSR shuttle systeem van Knapp voor de opslag van kleingoed onderdelen. Dit systeem is sinds 2018 operationeel in het distributiecentrum op bedrijventerrein de Ecofactorij in Apeldoorn.

 

Voor wie en waarom?

Nu is het momentum daar om ook logistieke dienstverlening te verzorgen voor bedrijven buiten de vertrouwde installatie en bouw omgeving. Clijsen legt uit: “De combinatie van groothandels en logistieke activiteiten in onze eigen branche is succesvol gebleken, maar we kunnen het ook daarbuiten. We willen inspelen op de kansen die we zien in de markt op het gebied van omnichannel en distribution-to-consumer. Daar kunnen we een hele mooie positie in verwerven, aangezien er maar weinig partijen in de markt zijn die beide heel goed kunnen, want het is a-typisch en bovendien waarom zouden wij bij wijze van spreken – zoals onze voormalige algemeen directeur Flip Oosterberg recent terecht zei – niet ook de logistieke afhandeling kunnen verzorgen voor een producent van tandenborstels?”

 

Specialistisch of juist breed?

“Onze basis blijft de elektrotechnische groothandel. Onze logistieke dienstverlening buiten de markt aanbieden doen we omdat we reeds succesvol zijn met onze huidige logistieke diensten en omdat we erin geloven.  Wij bieden een heel breed pakket aan.
Als ik nu een logistiek bedrijf moet opzetten, zou ik altijd kiezen voor een specialiteit. Je moet immers ultra efficiënt kunnen opereren. Alle segmenten die Oosterberg kan verzorgen zouden voor een nieuw bedrijf wellicht veel te complex zijn en nooit een sluitende business case. Vanuit de groothandel branche en de schaalgrootte die we hebben opgebouwd, beschikken we in mijn ogen over een distributie model dat veel breder toepasbaar is dan die van een reguliere logistiek dienstverlener. In relatie tot populaire trends als distribution-to-consumer en omnichannel, voorzie ik dat ons brede pakket aan mogelijkheden juist hier op kan inspelen. Ik kan mij zo geen partij voorstellen die dit momenteel ook kan verzorgen.”

 

Hoe trek je nieuwe partijen aan buiten de branche?

“Ik denk dat wij een goed verhaal hebben. Vooral ook omdat wij inmiddels binnen onze eigen branche veel ervaring hebben opgedaan op het gebied van omnichannel. Dat is een reden – merk ik ook uit de gesprekken die ik voer – dat partijen het met ons aandurven terwijl ze nu nog zaken doen met gerenommeerde partijen op het gebied van (e)-fulfilment. Wat daarbij ook meespeelt is het feit dat we over een geavanceerd shuttlesysteem beschikken dat anderen niet hebben. Het feit dat we al 128 jaar bestaan en Koninklijk zijn speelt daarbij ook een rol. Dat straalt vertrouwen uit.”

 

Waarom is gekozen voor een shuttlesysteem?

“Dat is het onderdeel dat we gaan inzetten voor de producten die naar de consument worden gestuurd dus met name kleingoed. Als je het meer hebt over de business-to-business, dan heb je het al gauw over het reguliere niet mechanische gedeelte van het magazijn. Onze huidige shuttle beschikt over 35.000 bakken die 200.000 locaties vertegenwoordigen. Eén bak kan namelijk opgebouwd worden uit meerdere compartimenten. Het pickgebied met op dit moment drie pickstations kunnen we verder uitbreiden. We hebben de mogelijkheid om het systeem uit breiden met twee extra rijen, waardoor we het aantal bakken kunnen verdubbelen naar plus minus 70.000 bakken. Die uitbreiding zal er ook zeker komen.”

 

Hebben jullie al klanten?

“We hebben nu acht klanten binnen onze eigen branche waarvoor we de logistieke dienstverlening verrichten. We streven dit jaar naar een zelfde aantal partijen buiten onze branche. We zijn op dit moment met een aantal partijen vergaand in gesprek. Ik verwacht dat we op korte termijn met twee of drie een overeenkomst zullen sluiten. Dat is overigens een proces van lange adem. Ik verwacht dat we in eerste instantie vooral gaan groeien in fulfilment en niet zozeer in omnichannel. Dat is niet erg want je hebt eerst massa nodig om efficiënt te zijn, laat onverlet dat we nog wel wat volume kunnen gebruiken.”

 

Wat is de impact op jullie organisatie?

“We hebben hier al op voorgesorteerd met het shuttlesysteem. We gaan ook in andere shifts werken en dat geldt ook voor onze groothandelsactiviteiten. De workload zit bovendien veel meer in de kleinere pakketten. Daarnaast hebben wij hier op de Ecofactorij sinds kort de beschikking over een nieuw pand, dat bestaat uit een nieuw magazijn van 10.000 vierkante meter met een kantoor dat gaat fungeren als hoofdkantoor. Het magazijn hebben we nu nog niet nodig. Laat onverlet dat we het op termijn wellicht gaan gebruiken omdat we alsmaar groeien en groeien. Daarbij komt: hoe vaak krijg je de kans om het pand van de buurman over te nemen? Waar het gaat om personeel, mechanisatie en vierkante meters aan warehouse ruimte dan zijn we er klaar voor.

Wat nu als het niet lukt?

 

“Laat ik voorop stellen dat we niet helemaal afhankelijk zijn van logistieke dienstverlening voor derden. We willen vooral uitvinden of onze service aansluit bij de vraag uit de markt. Het primaire doel is niet om een bepaalde omzet te behalen of er aan te verdienen. We willen ons vooral verder ontwikkelen op het vlak van fulfilment en omnichannel door te leren en nog beter worden.”

Bron: Logistiek online magazine januari 2021

edwinclijsen_480x289_acf_cropped-1

Edwin Clijsen, in het verleden werkzaam voor DHL Supply Chain, stelt dat het bedrijf de afgelopen jaren bijna ongemerkt veel logistieke segmenten en services heeft toegevoegd aan de bedrijfsvoering. “De afgelopen 15 jaar hebben we een flinke groei doorgemaakt, waardoor we hebben kunnen investeren in mensen en mechanisatie.” Die investeringen concentreerden zich onder andere in de opzet van een groot distributieapparaat met eigen vrachtauto’s, een landelijk netwerk van service magazijnen, ruime ervaring op het gebied van inkoop, voorraad- en artikelbeheer en een klantenservice-apparaat.

“De afgelopen 15 jaar hebben we een flinke groei doorgemaakt, waardoor we hebben kunnen investeren in mensen en mechanisatie.”