Met cross docking bieden we klanten een aanvullende service

mei 25, 2022

Koninklijke Oosterberg breidt haar dienstpakket uit met een aanvullende service. Met cross docking bieden we klanten de mogelijkheid om de verzending van hun artikelen te laten verzorgen, zonder deze op te nemen in onze voorraad. Dit zorgt voor een besparing van tijd en kosten.

Cross docking is een logistiek proces waarbij inkomende goederen niet worden opgeslagen, maar bij het lossen direct worden ingeladen bij uitgaande goederen. Er worden dus goederen verplaatst zonder dat deze op voorraad worden genomen. Een ander verschil met het standaard logistieke proces is dat we bij cross docking niet werken met artikelnummers, maar met dragers, zoals ‘pallet’ of ‘pakket’.

Tijd en kosten besparen

“We wilden al een langere tijd met cross docking aan de slag”, vertelt logistiek adviseur Edwin Clijsen. “Het is namelijk niet nodig om alle artikelen op voorraad te hebben. Denk bijvoorbeeld aan producten die slechts eenmalig nodig zijn of direct uit de fabriek worden geleverd. Door de artikelen niet op voorraad te nemen, besparen we tijd om deze in- en weer uit te boeken. Dit zorgt voor een kostenbesparing voor zowel Oosterberg als de klant.”

Aan de slag met Kenter

De directe aanleiding om met cross docking aan de slag te gaan, was dat onze klant Kenter in de toekomst wil overstappen naar een cross dockingproces.
“Kenter wil haar eigen opslag gaan beheren en dan enkel nog gebruik maken van onze expeditiefunctie. Met cross docking bieden we deze mogelijkheid. Voor een ander onderdeel van het bedrijf gaan we bovendien nu al starten met cross docking, als voorbode op de verandering die volgend jaar gaat plaatsvinden in de samenwerking.”

Verder optimaliseren

Het nieuwe logistieke proces is inmiddels succesvol in gebruik genomen. “De komende tijd gaan we ons cross dockingproces verder optimaliseren, om het hierna verder actief aan te gaan bieden. Hiermee bieden we klanten een interessante nieuwe mogelijkheid.”